Warsztaty dla nauczycieli, którzy zadeklarowali udział ze swoją klasą w pilotażu programu „Po Warszawie pieszo i na kółkach” odbyły się 17 października w godz. 15.00 - 18.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.
Założenia i cele programu oraz sprawy organizacyjne związane z jego bieżącą realizacją w szkole przedstawiła Honorata Waszkiewicz – koordynator programu. Metody i pomysły na realizację programu przedstawiła Ewa Pytlak, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 STO, współautorka koncepcji programu oraz Agnieszka Trepkowska i Agnieszka Starzyk, nauczycielki w SP nr 143.
Zaprezentowane zostały praktyczne działania, jak zastosowanie metody projektu, zabawy dydaktyczne, wykorzystanie gry „Pieszo do celu!” na zajęciach terenowych, zastosowanie lapbooka do posegregowania i analizy wiadomości na temat zrównoważonego transportu w Warszawie, wykonanie książeczki z okienkami i fotościanki, zastosowanie szablonów modeli środków transportu.
Nauczyciele otrzymali segregator do wpinania materiałów edukacyjnych, „Przewodnik do programu” z pomysłami na działania, zestaw szablonów do wykonania modeli środków transportu oraz grę „Pieszo do celu!” (4 komplety dla zespołów uczniowskich i jeden zestaw dla nauczyciela, wszystko spakowane do wygodnego plecaka) oraz w wersji elektronicznej w zakładce „Materiały dla nauczycieli” do pobrania: plakat oraz szablon do wykonania z uczniami teatrzyku kamishibai. W dalszej kolejności w tej zakładce zamieszczone będą materiały do przeprowadzenia zajęć nt. historii warszawskiego transportu miejskiego.
Zainteresowani nauczyciele zostali zaproszeni na warsztaty w dniach 4-5 listopada, podczas których będą mogli nauczyć się, jak nagrać i zmontować wideoklip na temat bezpieczeństwa w środkach transportu publicznego. Omówione zostały również zasady organizacji wycieczek klas do miejsc związanych z warszawskim transportem miejskim, zarządzanych przez spółki: Tramwaje Warszawskie i Miejskie Zakłady Autobusowe.
Ustalono następujące warunki udziału w pilotażu:
- Przeprowadzenie trzech zajęć z wykorzystaniem materiałów i zrealizowanie jednej wycieczki (z gry lub do miejsca związanego z komunikacją).
- Przesłanie relacji zdjęciowej, która zawierać będzie zdjęcia, filmiki prezentujące efekty pracy w projekcie, np. zdjęcie wykonanej makiety, modelu, komiksu, klasowej gry komunikacyjnej.
- Przesłanie relacji fotograficznej z wycieczki.
- Do obu relacji należy dołączyć informację (metryczkę): nazwa szkoły, dzielnica, imię i nazwisko nauczyciela, klasa) oraz w kilkuzdaniowym opisie należy uwzględnić: rodzaj zajęć, miejsce, termin przeprowadzenia działania, jakie efekty uzyskano.
- Wypełnienie ankiety on-line dotyczącej realizacji pilotażu.