PRZEDSZKOLA

Spotkanie dla nauczycieli – 1 października o godz. 13.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Propozycja działań: Rozświetlamy swoje wymarzone miejsce

Nauczyciele podczas spotkania zostaną zapoznani z programem, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z dziećmi. Każda grupa dzieci spotka się z nauczycielem MDK-u: Agnieszką Pawlikowską-Lepianką lub Elżbietą Zduńczyk, które przeprowadzą pierwsze zajęcia. Następnie dzieci wykonają modele swoich ulubionych/wymarzonych miejsc, które ustawią na jednej wspólnej makiecie, dodając obiekty wspólne dla wszystkich, np. plac zabaw, latarnie, szklarnię itp. Wtedy z dziećmi w przedszkolu spotkają się eksperci od energii elektrycznej i oświetlenia – p. Michał Kłosiński i p. Ania Olszewska, którzy pokażą dzieciom, dlaczego żarówki świecą i pomogą im wykonać oświetlenie makiety.
Krótkie fotoreportaże z tych działań zamieścimy na tej stronie, w zakładce RELACJE. Po zakończeniu prac ponownie spotka się z dziećmi nauczycielka MDK-u, żeby obejrzeć efekty realizacji programu w przedszkolu, porozmawiać z dziećmi i wręczyć im upominki.
Finałem programu będzie Warszawski Turniej Przedszkolaków w MDK-u na Łazienkowskiej, 4 lutego 2020 r. o godz. 10.00. Wezmą w nim udział drużyny reprezentujące grupy przedszkolne. Każda drużyna otrzyma pamiątkowy dyplom oraz grę dydaktyczną „Energetyczne Koło Fortuny”.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3

Spotkanie dla nauczycieli 8 października o godz. 16.30 w MDK-u na Łazienkowskiej 7

Propozycja działań: Widno, ciemno – świet(l)ny pomysł!

W tegorocznej edycji programu zajmiemy się światłem i oświetleniem w mieście, w domu i w szkole, a w szczególności:

  • rozpoznawaniem źródeł światła w otoczeniu (skąd pochodzi światło - odnawialne i nieodnawialne źródła energii),
  • rodzajami oświetlenia naturalnego i sztucznego,
  • efektywnym wykorzystaniem światła w życiu codziennym - w domu i w szkole (energooszczędność - eksperymenty na modelu fizycznym, 3D).

Poprzez praktyczne działanie - wykonanie modelu 3D wnętrza budynku, bądź fragmentu miasta uczestnicy, pod kierunkiem Anny Stępniewskiej, nauczycielki MDK-u, z użyciem różnych podręcznych rodzajów oświetlenia (światło słoneczne, latarki halogenowe, lampki o różnych kolorach) przetestują rodzaje oświetlenia, barwę światła i użyteczność w życiu codziennym. Zbadają, w jaki sposób urządzenie wnętrza, zastosowanie różnych kolorów wpływa na intensywność oświetlenia.
Eksperymenty pozwolą na przetestowanie różnych rozwiązań i sformułowanie podstawowych zasad dotyczących zastosowania i oszczędzania światła (a tym samym energii) w codziennym życiu.
Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

Warsztaty w szkołach dla każdej klasy lub koła zainteresowań poprowadzi Michał Kłosiński. Uczniowie będą poznawali tajniki obwodów elektrycznych oraz wykonają oświetlenie swoich modeli/makiet.

Finałowy Turniej odbędzie się w MDK-u na Łazienkowskiej - 6 lutego o godz. 10.00. Podczas tego podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Klucze do EKO-domku”.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 5-8

Spotkanie dla nauczycieli – 9 października o godz. 16.30 w MDK-u na Łazienkowskiej 7

Propozycja działań: Dach - bezludna wyspa w środku miasta

Dachy większości miejskich budynków są niezagospodarowane. Antena, klimatyzator, wywietrznik.. i to w zasadzie wszystko. Czy można na dach spojrzeć inaczej?
To duża połać powierzchni, na której słońce, woda i wiatr operują przez cały rok. Może założyć tam szklarnię, by hodować świeże zioła lub warzywa? Zrobić przestrzeń wypoczynkową dla mieszkańców lub amatorskie obserwatorium astronomiczne z własnym zasilaniem? Albo zasiedlić ule, co już zresztą na niektórych nowoczesnych obiektach się robi.
W tym roku wymyślamy, jak spożytkować potencjał powierzchni dachowych. Wykorzystujemy dostępną tam energię słońca, wiatru, zasoby wodne. Warto uwzględnić własności izolacyjne dachów oraz wyniesienie kilkanaście – kilkadziesiąt metrów ponad powierzchnię ulic. Pamiętajmy, że na dachu jest też ciszej, a powietrze jest mniej zapylone, niż na poziomie chodnika. Ten bezludny ląd w środku miasta czeka na odkrycie i nowe pomysły!

Podczas spotkania z nauczycielami zaprezentowane zostały różnorodne możliwości wykorzystania dachów oraz wskazówki metodyczne, jak zrealizować działania praktyczne. W realizacji pomysłów z uczniami bardzo pomocny będzie link do Centralnej Bazy Przestrzennej Warszawy:
ukosne.um.warszawa.pl, pod którym można zobaczyć Warszawę z całkiem innej perspektywy. Każdy obiekt w przestrzeni miejskiej można oglądać synchronicznie z 5 stron, wykonywać pomiary wysokości, odległości i powierzchni, a także wyszukiwać interesujący punkt adresowy lub ulicę. Zdjęcia ukośne zostały wykonane w kwietniu 2018 r. za pomocą czterech sprzężonych kamer fotogrametrycznych. Wykonano łącznie prawie 80 tys. zdjęć dla czterech kierunków świata na obszarze całej Warszawy. Rozdzielczość przestrzenna zdjęć to aż 8 cm. Więcej informacji na www.mapa.um.warszawa.pl

Uczestnicy programu wymyślają zatem, co można zrobić na dachu, jak wykorzystać różne dostępne tu rodzaje energii, jak połączyć tradycję z najnowocześniejszymi technologiami. Swoje pomysły i rozwiązania zaprezentują na finałowych Prezentacjach Badaczy Energii - 5 lutego o godz. 10.00 w MDK-u na Łazienkowskiej.

Czekamy również na fotorelacje z przebiegu działań, zamieścimy je na naszej stronie. Podczas podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Zimno, gorąco” oraz „Odkryj energię!”.

Klasy uczestniczące w programie zaprosimy do MDK-u na Łazienkowską na przedświąteczne warsztaty z Zasławem Adamaszkiem, organizowane wspólnie z Narodowym Muzeum Techniki.

Polecamy :)