Szkoła Podstawowa nr 215, Praga Płd.
Klasa 3b
Nauczyciel: Marzena Zawadzka
W ramach realizacji programu przeprowadzone zostały zajęcia na temat komunikacji miejskiej w Warszawie pt. "Co już wiemy o transporcie miejskim w Warszawie, a czego chcielibyśmy się dowiedzieć?" W czasie zajęć uczniowie wymieniali środki transportu miejskiego, tworzyli mapę myśli, w zespołach zapisywali wady i zalety poszczególnych środków komunikacji. Następnie uczniowie przeprowadzili tygodniowe badanie komunikacyjne, czyli sprawdzili, jak ich rodzina porusza się po Warszawie.
Odbyły się również zajęcia pt. "Przystanek badawczy" - wyszliśmy na przystanek autobusowy i przeprowadziliśmy badanie uliczne. Uczniowie zaplanowali trasę wycieczki po Warszawie i razem zwiedzaliśmy Warszawę, korzystając z komunikacji miejskiej.
Zwiedziliśmy zajezdnię autobusową przy ul. Ostrobramskiej. Po zaplanowaniu drogi i dotarciu na miejsce zostaliśmy miło przywitani przez pracownika zajezdni, który w bardzo interesujący sposób opowiadał o specyfice tego miejsca i cierpliwie odpowiadał na wszystkie przygotowane przez dzieci pytania. W czasie wycieczki uczniowie podróżując autobusem miejskim zwiedzali zajezdnię, w tym stację paliw, halę napraw i myjnię. Poznali dokładne wyposażenie autobusu, mieli okazję przetrenować umiejętność kasowania biletów oraz przez chwilę poczuć się jak prawdziwy kierowca autobusu i zasiąść na jego fotelu. Wycieczka była pouczająca i bardzo radosna.
Uczniowie wykonali makiety miasta i zostały przeprowadzone zajęcia na temat życzliwości w środkach transportu miejskiego pt. "Bądź życzliwym pasażerem zamiast być monsterem". W czasie zajęć uczniowie poznali zasady kulturalnego zachowania się w środkach transportu miejskiego. Uświadamiali sobie, które zachowania mogą w szczególny sposób przeszkadzać innym podróżującym. Przebrani w kostiumy, wcielali się w postacie różnych pasażerów, odgrywali scenki i świetnie się bawili, utrwalając zasady właściwego zachowania się w środkach transportu miejskiego.
Na podsumowanie cyklu zajęć o transporcie miejskim w Warszawie uczniowie wykonali lapbooki, czyli teczki tematyczne na temat sposobów poruszania się po Warszawie.
Zajęcia prowadzone były w oparciu o przewodnik i materiały, które były przekazane na warsztatach, jak również w oparciu o informacje z literatury, internetu i własne pomysły.
Program cieszył się dużym zainteresowaniem dzieci i był chwalony przez rodziców.