Szkoła Podstawowa nr 371, Mokotów
Klasa: 2a (26 uczniów)
Nauczyciel: Elwira Kopeć


Celem naszych działań było promowanie poruszania się po terenie Warszawy w sposób ekologiczny tzn. komunikacją miejską, pieszo lub na rowerze.
W klasie zostały przeprowadzone zajęcia metodą warsztatową na tematy ekologiczne. Dzieci zapoznały się ze sposobami, jakimi można wspomóc planetę, poprawić jakość powietrza, jak również promować zdrowy tryb życia. Ponadto zwrócono uwagę na infrastrukturę przystanków autobusowych oraz dostępność środków transportu (autobusów, rowerów).
Zajęcia odbywały się w kilku etapach. Pierwszy etap to była pogadanka w klasie na wspomniany wyżej temat. Następnie na terenie szkoły odbyły się bardzo ciekawe zajęcia z p. Mariuszem z Mobilnego Serwisu Rowerowego, podczas których uczniowie poznali budowę roweru, dowiedzieli się, co jest niezbędne podczas poruszania się tym środkiem transportu oraz nauczyli się rozpoznawać uszkodzenie opony i zmieniać dętkę.
Podczas zajęć uczniowie dyskutowali, w jaki sposób można przemieszczać się po stolicy, oczywiście w jak najbardziej ekologiczny sposób oraz jak zachowywać się, korzystając z komunikacji miejskiej.
Uczniowie wychodzili na spacery zabierając z sobą plan miasta, na którym opracowywali sposób dotarcia do Pałacu Kultury, Łazienek Królewskich, Grobu Nieznanego Żołnierza, Pomnika Małego Powstańca. Dzieci odszukiwały przystanki, zapisywały numery autobusów, szacowały czas dojazdu i możliwości przesiadek.
Ciekawym doświadczeniem było liczenie pasażerów autobusu i przeliczanie, ile samochodów musiałoby zostać użytych, aby przewieźć podróżnych. Ta wizualizacja problemu pomogła dzieciom wypracować wyobraźnię ekologiczną i większą świadomość stosunku człowieka do przyrody.
Kolejnym etapem w realizacji tego projektu były wycieczki warszawską komunikacją miejską, podczas których uczniowie zapoznali się z odczytywaniem rozkładów autobusów miejskich oraz nauczyli się odczytywania wybranych fragmentów mapy miasta. Dzieci poruszały się autobusami, tramwajami i metrem. Po wycieczce klasa z podziałem na grupy wykonała swój własny plan miasta ze wskazówkami podróżowania przyjaznego dla naszej planety.
Na zakończenie projektu uczniowie wykonali ekologiczną makietę ulic wraz z okoliczną infrastrukturą miejską. Na makiecie pojawił się ciekawy projekt „ekologicznego przystanku” oraz trasa rowerowa. Wykonanie makiety było dla dzieci wielką edukacyjną przygodą. Makieta została wielokrotnie użyta do zabawy, podczas której dzieci przeprowadzały symulację ekologicznych wypraw po stolicy.
Podjęte działania okazały się przydatne podczas każdej naszej klasowej wycieczki, a nabyte kompetencje: ekologiczne i społeczne będą towarzyszyć dzieciom przez całe życie.

  • img20221103090206
  • img20221103090216
  • img20221103090227
  • img20221103092902
  • img20221103093103
  • img20221103094158
  • img20221103105844
  • img20221130105056
  • img20221130112657
  • img20221130112722
  • received_1163250724400231
  • received_1693375774397505
  • received_3454808798123809
  • received_523723462975619
  • received_5813268642093641
  • received_680139996843976
  • received_820975288997074

Polecamy :)