Szkoła Podstawowa nr 1, Śródmieście
Klasa 3a
Nauczyciel: Adrianna Paszkiewicz-Gatkowska

Realizację programu podzieliłam na etapy i wykorzystywałam różne okazje do przybliżenia dzieciom tego zagadnienia w ciągu całego roku szkolnego 2022/23. Chciałam stworzyć naturalne sytuacje do rozwiązywania prawdziwych problemów komunikacyjnych przy okazji klasowych wycieczek, które były poprzedzone zajęciami teoretycznymi w szkole. Podczas tych lekcji korzystałam z materiałów dla nauczycieli dostępnych na stronie programu „Po Warszawie pieszo i na kółkach” oraz z innych źródeł.
Zaczęłam od realizacji scenariusza zajęć z Uniwersytetu Dzieci „Skąd się biorą korki w mieście?”. Następnie wykorzystaliśmy położenie placówki do przeprowadzenia badań. W tym celu poszliśmy na ulicę Marszałkowską, aby obserwować ruch uliczny. Dzieci w grupach w wyznaczonym czasie liczyły przejeżdżające pojazdy (auta osobowe, dostawcze, autobusy, tramwaje, rowery). Po powrocie do szkoły uczniowie porównywali wyniki badań i wyciągali wnioski. Zaprezentowałam materiały „Środki transportu” oraz „Na skrzyżowaniu”.

Kolejnym zadaniem było zapoznanie uczniów z rozkładem jazdy autobusów i tramwajów oraz nabycie umiejętności czytania planu miasta i planowania podróży z wykorzystaniem aplikacji „Jak dojadę”: rozkłady i bilety.

Przy okazji wycieczki do Powsina, dzieci na planie Warszawy wskazały szkołę i Park Kultury w Powsinie. Ustaliły, że te miejsca są położone daleko od siebie i należy skorzystać z transportu publicznego. Dzieci obejrzały prezentację „Warszawa! O jaka duża”. Pokazałam im, jak wygodnie można zaplanować przejazd z aplikacją „Jak dojadę”. Na przystanku autobusowym uczniowie dowiedzieli się, jakie autobusy i w jakich kierunkach odjeżdżają z Placu Konstytucji, ustalili numer właściwego pojazdu, policzyli liczbę przystanków, nauczyli się odczytywać godziny odjazdów, wyciągali wnioski (dużo autobusów, przyjeżdżają regularnie, punktualnie, porównywali liczbę pasażerów). Dzieci kupiły również bilet w biletomacie. Podobne czynności podjęłam przy okazji wycieczki na Stare Miasto. Tym razem uczniowie analizowali rozkład jazdy tramwajów, wyciągali wnioski dotyczące szybkości przejazdu, liczby pasażerów w wagonie. Jadąc do Polskiego Radia dzieci podróżowały metrem i odpowiedziały na podobne pytania jak w przypadku przejazdu autobusem i tramwajem.

W ramach podsumowania programu dzieci opowiadały o swoich doświadczeniach, dzieliły się spostrzeżeniami i zdobytą wiedzą. W grupach wykonały projekt transportu publicznego w mieście (propozycja ze scenariusza „Skąd się biorą korki w mieście?”), uwzględniając różne punkty na planie oraz potrzeby potencjalnych pasażerów. Dzieci musiały tak zaprojektować trasy autobusów i tramwajów, aby linie nie dublowały się, a mieszkańcy mogli dojechać w każde miejsce z dogodną przesiadką.

Wnioski

Dzięki realizacji programu „Po Warszawie pieszo i na kółkach” uczniowie:

  • wiedzą o korzystnym wpływie transportu publicznego na środowisko i prawidłowe funkcjonowanie miasta (mniejsze korki, mniej spalin)
  • potrafią posługiwać się planem miasta, odczytywać informacje umieszczone w rozkładzie jazdy
  • umieją kupić bilet w biletomacie
  • potrafią korzystać z aplikacji „Jak dojadę”
  • rozumieją potrzebę właściwego wyznaczania tras autobusów i tramwajów (logistyka) do lepszego poruszania się po mieście
  • Obraz10
  • Obraz1_2
  • Obraz2_2
  • Obraz3
  • Obraz4
  • Obraz5
  • Obraz6
  • Obraz7
  • Obraz8
  • Obraz9

Polecamy :)