Szkoła Podstawowa nr 1, Śródmieście
Klasa: 3b
Nauczyciel: Monika Lenartowicz

Realizację projektu rozpoczęliśmy od bardzo ciekawego i przydatnego metodycznie szkolenia dla nauczycieli, które odbyło się w Miasteczku Przyrody 15 marca. Oprócz wprowadzenia do projektu, prezentacji dostępnych materiałów i stron internetowych odbył się pokaz wielu doświadczeń z wodą, które wykonywaliśmy potem z wykorzystaniem kuferka z zestawem badawczym (rewelacja!).
Na początek skorzystałam z ubiegłorocznych doświadczeń udziału moich dzieci w projekcie „Wisłobadacze”. Wtedy, z powodu pandemii, odbyliśmy tylko wycieczkę nad Wisłę, rejs statkiem wokół Grubej Kaśki, spacer po lesie łęgowym oraz doświadczenia z filtrowaniem wody z rzeki. Pozostały nam w klasie zestawy badawcze dla każdego dziecka do określania odczynu cieczy oraz preparaty z wodnymi żyjątkami do obserwacji przez szkła powiększające. Uzupełniliśmy doświadczenia, jako wprowadzenie do nowego projektu.
Podczas zajęć szkolnych skorzystaliśmy ze wszystkich materiałów dydaktycznych dostępnych na stronach Miasteczka Przyrody oraz WPWiK. Dodatkowo wykorzystaliśmy też różne filmy edukacyjne dostępne w Youtube, związane z tematyką krążenia wody w przyrodzie, drodze wody do i z naszych mieszkań, działań ekologicznych związanych z wodą. Dzieciom bardzo spodobały się komiksy, słuchowiska o Kropelku, Kapitanie Wyderce oraz opowiadania „O wodzie w ogrodzie”.
Przygotowani „teoretycznie” spotkaliśmy się z panią Hanną Batko z MDK Łazienkowska na kolejnych zajęciach z cyklu „Teatr przyrody”. Tym razem poświęcone one były bocianom, ale, przy okazji, pojawiły się oczywiście żaby. Zbiegło się to z realizacją bloku tematycznego o życiu w ekosystemie wodnym. Podczas pracy zespołowej uczniowie wykonali mapy myśli i plansze edukacyjne o zbiorniku wodnym.
Na początku maja spotkaliśmy z się z panią Aleksandrą Kośką na warsztatach robo tyczno-przyrodniczych „Sedes to nie kosz na śmieci” skupiając się na tematyce ekologicznego korzystania z sieci kanalizacyjnej. Zajęcia cieszyły się wielkim zainteresowaniem dzieci – dowiedziały się wielu ciekawych, czasem zaskakujących rzeczy na temat tego co można wrzucać czy wlewać do zlewu czy toalety. Przede wszystkim jednak miały możliwość programowania mini robotów w grze edukacyjnej.
Kilka godzin lekcyjnych poświęciliśmy na różne doświadczenia z wodą. Korzystaliśmy z bardzo bogatego zestawu z kuferka i wspaniale opracowanego przewodnika, powtórzyliśmy też niektóre doświadczenia z filmików z Internetu. Użyliśmy modelu wieży ciśnień, który dostaliśmy z Miasteczka Przyrody. Nawiązaliśmy przy okazji do wcześniejszej wycieczki na teren Warszawskich Filtrów, które mamy w sąsiedztwie szkoły. Wieża ciśnień i naczynia połączone z zestawu pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć mechanizm dostarczania wody do mieszkań także na wyższych piętrach
Następnym punktem realizacji projektu było kolejne spotkanie z panią Hanią Batko – wycieczka do Łazienek Królewskich. Wyposażeni w mapy szukaliśmy i odwiedzaliśmy wszystkie miejsca w parku związane z wodą – zbiorniki, studnie, cieki, fontanny, stawy, Teatr na Wodzie, Ogród Chiński i inne. Poznaliśmy też historię parku i jego nazwy.
Zwieńczeniem projektu było wykonanie makiety „Woda w mieście” z wykorzystaniem papierowych modeli Grubej Kaśki i wieży ciśnień.
Projekt wielkiej wartości edukacyjnej i wychowawczej sprawił nam mnóstwo radości. Już szykuję się do przyszłorocznego programu „Warszawa pieszo i na kółkach” – z nową grupą dzieci, przyszłoroczną klasą pierwszą.

Dziękuję, Monika Lenartowicz

  • IMG_5836
  • IMG_5847
  • IMG_5853
  • IMG_5998
  • IMG_6018
  • IMG_6021
  • IMG_6026
  • IMG_6321
  • IMG_6326
  • IMG_6330
  • IMG_6353
  • IMG_6375
  • IMG_6381
  • IMG_6399
  • IMG_6412
  • IMG_6415
  • IMG_6497
  • IMG_6500
  • IMG_6502
  • IMG_6506
  • IMG_6508
  • IMG_6515
  • IMG_6534
  • IMG_6540
  • IMG_6545
  • IMG_6549
  • IMG_6551
  • IMG_6553
  • IMG_6554

Polecamy :)