Przedszkole Nr 30 „Zielona Łódeczka”, Śródmieście
Grupa „Żeglarze” (5-6 - latki)
Nauczyciel realizujący program: Justyna Brzostek
Nauczyciel wspierający: Katarzyna Bartosiak
Realizację programu w naszej grupie przedszkolnej, zapoczątkowało spotkanie informacyjne i warsztaty metodyczne dla nauczycieli koordynujących program. Inspirujące warsztaty o wodzie oraz otrzymane materiały i pomoce dydaktyczne umożliwiły przybliżenie dzieciom tematyki programu oraz określenie wszystkich działań.
Aby pogłębić wiedzę dzieci na temat wody i jej racjonalnego wykorzystywania w życiu codziennym, przeprowadziliśmy w grupie cykl zajęć nt.: „Co żyje w oczku wodnym”, „Odrobina ekologii w domowym ogrodzie”, „Dokąd płyną ścieki?”, „Czyj to ślad?”. Przedszkolaki z pomocą nauczyciela i różnych pomocy dydaktycznych, w formie zabawy i ćwiczeń usystematyzowały swoją wiedzę na temat ważnych dla naszych czasów problemów ochrony przyrody. Dzieci poznały takie zagadnienia jak: ekologia, oszczędzanie wody, sposoby uprawy roślin, ekosystem wodny, kanalizacja, ślad wodny oraz poznały zasady ochrony zasobów wodnych. Słuchały opowiadań o przygodach Ewy i Śmieszki, które były inspiracją do tworzenia pięknych ilustracji, prowadziły z nauczycielem rozmowy ukierunkowane pytaniami, stworzyły teatrzyk kamishibai, ustaliły jakie organizmy żyją w oczku wodnym oraz jakie korzyści ze zbiorników wodnych czerpią ludzie a jakie zwierzęta, zaprojektowały wymyślone przez siebie oczko wodne, poznały a następnie stworzyły cykl rozwoju żaby, zgłębiły wiedzę na temat zasad działania oczyszczalni ścieków, świetnie bawiły się grą edukacyjną „Zbuduj oczyszczalnię ścieków”, stworzyły własną grę planszową „W sieci rur”, założyły w sali uprawę roślin i obserwowały wpływ wody na ich wzrost, przeprowadziły zabawę badawczą „Co pływa, a co tonie?”, stworzyły „Magiczne ilustracje”, poznawały różne rodzje zbiorników wodnych w okolicy naszego przedszkola, prowadzily obserwację i pomiary zjawisk atmosferycznych wykorzystując „Przedszkolną Stację Pogody”.
Końcowym etapem programu było stworzenie makiety „Woda w ogrodzie”. Wszystkie dzieci były bardzo zaangażowane w pracę. Najpierw naszkicowały własny projekt makiety a następnie przeszły do działania, wykorzystując swoją kreatywność, pomysłowość i dostępne materiały recyklingowe oraz bogactwa natury. Podczas spotkania podsumowującego w przedszkolu dzieci zaprezentowały p. Agnieszce swoje dzieło – przygotowaną makietę, podzieliły się wrażeniami z jej wykonywania oraz wyjaśniły, jak została wykonana. Chętnie opowiadały też o ochronie zasobów wodnych. Potrafiły odpowiedzieć na zadawane im pytania dotyczące tematu. Wszystkie swoje działania pokazały w formie „Kroniki Programu”, którą wykonał finalnie nauczyciel. Dzieci były zachwycone swoją twórczością. W nagrodę za owocną pracę uczestnicy programu zostali obdarowani upominkami.
Podjęte i przeprowadzone w czasie trwania programu działania, były oparte o kompetencje kluczowe i dostosowane do potrzeb rozwojowych przedszkolaków. Nauczyciele tworzyli wiele sytuacji bogatych w przeżycia, pobudzając aktywność, pomysłowość, kreatywność, zaangażowanie oraz umiejętność pracy zespołowej przedszkolaków.